Mercedes-Benz – nu största tyska premiummärket i Sverige

Mercedes-Benz är nu största tyska premiumblilmärket i Sverige

Förra året, 2020, blev Mercedes för första gången det största märket i Sverige bland de tyska premiumbilarna. Det med en marknadsandel på 6,2 procent. Framgången tillskrivs bland annat deras satsning på laddbara bilar. Totalt blev man nummer fem på den svenska personbilsmarknaden.

Framgångarna beror på en mycket stark modelloffensiv – i synnerhet när det gäller elfordon.
– Jag tror ingen protesterar när jag säger att vi har marknadens bredaste modellprogram idag. Från kompakta A-Klass till massiva G-Klass, säger Mercedes-Benz Sveriges PR-chef, Charlotta Bauer-Letsikas.

Var tredje bil en laddbar elbil eller laddhybrid

Mercedes-Benz har i sin jättesatsning på elektrifiering hittills investerat cirka 100 miljarder. Satsningen på laddbara bilar har gett resultat och mer än var tredje såld Mercedes (36 procent) under året var laddbar (elbil eller laddhybrid).

Under december månad sköt försäljningen ännu mer i taket och då var två av tre sålda Mercedes (65 procent) laddbara.

Vill du veta mer om Mercedes elbilsprogram? Välkommen att kontakta en av våra säljare.