Veckans profil: Tony Albinsson, verkstad- och servicemarknadschef

22 maj 2021
Tony är en riktig rutinerad och uppskattade kollega på Småländska Bil som har arbetat inom koncernen i över 30 år.

– Jag började 1990 som tekniker då det var ägt av Philipssons. Därefter gick det över till Kalmar Bilcentrum för att slutligen bli Småländska Bil. Jag utbildade mig till diagnostekniker för Mercedes-Benz transport-och lastbilar för att sedan bli verkstadschef och senare även servicemarknadschef.

Vad innebär ditt jobb?

– Jag ansvarar för den dagliga driften av verkstäderna. Jag ser till att mina medarbetare trivs med sitt arbete och känner sig delaktiga, stöttar dem när det behövs. Teamkänslan är viktig för oss. Det övergripande ansvaret handlar om att skapa en effektiv och trygg verkstad genom att upprätthålla och utveckla befintliga rutiner. En viktig del i tjänsten handlar om att skapa förutsättningar för en hög kundnöjdhet. Dessutom ingår det i arbetet att utveckla processer och arbetsrutiner som utveckling/utbildning av våra medarbetare i teamet. Jag ska även ha koll på driftkostnader och lönsamhet. Det är viktigt att vi får en bra kundnöjdhet – 100% är målet. Kunden ska känna sig nöjd efter sitt verkstadsbesök.

Varför ska man välja Småländska Bil?

– Vi är ett företag som arbetar målmedvetet för att utvecklas och att kunder ska trivas och vilja återkomma till oss. Personalen är välutbildade inom Mercedes-Benz och Kia. Vi utbildar oss hela tiden så kunderna ska känna trygghet med att dom lämnar sin bil till oss och självklart använder vi oss bara av originaldelar till era fordon.

Vad gör du på fritiden?

– Umgås med min fru, barn, barnbarn och vänner. Hundar är stort intresse så det blir en del promenader med dem.

Bor: Villa i Kalmar
Civilstånd: Gift