Kia blev Sveriges största bilmärke i juni

Under juni blev Kia det största bilmärket i Sverige med 3 257 registreringar och en marknadsandel på 12,7 procent. Hela tre Kia-modeller placerade sig bland de tio främsta: Kia Ceed, Kia Niro och helt nya Kia Sportage.

– Kia är största bilmärke i Sverige i juni och det är fantastiskt roligt att se att våra laddbara modeller tas så väl emot av kunderna. Framgången visar på det goda samarbetet vi har med våra Kia-återförsäljare, säger Peter Himmer, VD Kia Sweden.

När statistiken från Vroom summeras noterar Kia en ökad marknadsandel för juni från 8,3 procent förra året till 12,7 procent i år och en ökning av registreringarna med 10,8 procent samtidigt som marknaden minskade med 27,8 procent.

Kias elbilar och laddhybrider står för 91 procent av märkets nyregistreringar i juni, jämfört med andelen laddbara bilar av nyregistreringarna i totalmarknaden som uppgick till 56 procent. Kia är marknadsledande på laddbara bilar hittills i år och ligger i framkant i omställningen av transportsektorn. Det genomsnittliga CO2-utsläppet för nya Kia-bilar har kunnat sänkas till 34 gram till och med juni månad enligt Vroom.

– Kia har som mål att nå 100 % laddbar försäljning i Sverige 2024, och vi är en god bit på väg. Kia vill skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om och köra på el. Därför är det glädjande att se att vårt breda utbud av laddbara bilar svarar upp mot marknadens krav och behov, säger Peter Himmer, VD Kia Sweden.

100 % laddbart 2024
Kia i Sverige vill att så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el. I dag är 85 procent av de bilar Kia säljer laddbara och Kia har det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet (34 gram/km) av de bästsäljande bilmärkena i Sverige (första halvåret 2022, Vroom). Kias målsättning är att 100 procent av alla bilar som säljs i Sverige ska vara laddbara år 2024.