Småländska Bil 75 år

Småländska Bils historia – med hjärtat i det familjära och blicken mot framtiden

När Småländska Bil grundades i Växjö 1950 var det ett litet familjeföretag i en tid då bilen just hade börjat bli en självklar del av vardagen. Idag har vi vuxit till en av södra Sveriges ledande bilåterförsäljare, med över 100 medarbetare och verksamhet i Växjö, Kalmar och Vetlanda.  

Trots expansionen genomsyras Småländska Bil fortfarande av den familjära atmosfären. Vi är nämligen helt övertygade om att ett genuint och varmt mottagande skapar långvariga relationer med våra kunder och det är en hjärtefråga för oss. 

Här är några milstolpar från vår resa. 

50-talet Samarbetet med Mercedes tar sin början


Företagets historia började den 25 april 1950 när de tre bröderna Johansson; Gunnar, Hellborg och Hilmer, tillsammans med Bengt Skogström grundade Skogström & Johansson Bil AB. Kvartetten investerade i företagets nuvarande fastighet på Södra Ringvägen 7 i Växjö där försäljningen startade. 1956 blev företaget återförsäljare för Mercedes-Benz och det markerar starten på ett långvarigt samarbete som fortsätter än idag. Året efter byggdes den nya personbilsverkstaden – 900 kvm i två plan. Den nedre delen användes som utställningshall och kunde visa upp två bilar. Det anordnades vår-och höstvisningar tillsammans med andra bilhandlare då bilar även visades upp inne i kontorshallen och verkstaden. Företagets start var helt rätt i tiden då god ekonomisk tillväxt rådde i Sverige under efterkrigstiden och fler hade råd med bil vilket ökade efterfrågan. 

60-talet Byte till högertrafik ökade efterfrågan på bilar 


Under detta turbulenta årtionde avled två av företages grundare. Deras arvingar trädde in och drev företaget vidare i en tid där ekonomin var god och efterfrågan på bilar hög. 1967 skedde bytet från vänster-till högertrafik i Sverige vilket likaså ökade efterfrågan på nya bilar och anpassade modeller. Detta gav Skogström & Johansson Bil ett ypperligt tillfälle att fortsätta göra affärer -vilket på denna tid skedde i hemmen. Hembesök var vanliga och företagets säljare åkte ofta hem till kunder för att sälja bilar över en kopp kaffe. 

70-talet Större lokal och större utbud – en tid av tillväxt 


Skogström & Johansson Bil växte. De köpte ny mark och började bygga ut anläggningen i etapper. 1974 började företagets nuvarande verkstad att byggas och två år senare påbörjades utställningshallen för Mercedes-Benz och begagnade bilar att byggas. I slutet av 1970-talet startade försäljningen av Mercedes-Benz traktorer som visade sig vara en lönsam satsning. 1979 blev Tord Hilmersson och hans syskon Mats och Britta ägare. 

80-talet Namnbyte till Småländska bil 


1980 firade Skogström & Johansson Bil 30 år i branschen och bytte officiellt namn till Småländska Bil – ett namn som genom tidigare förvärv var knutet till bolaget. Nissan kom in och blev ett av företagets huvudmärken bredvid Mercedes-Benz och Saab. 1987 såldes den sista traktorn och Småländska Bil på-började försäljningen av tunga lastbilar från Mercedes-Benz. 

90-talet Finanskris men Småländska bil investerade för framtiden 


Ägarstrukturen ändrades plötsligt i företaget. I början av 90-talet köpte Tord Hilmersson ut sina syskon Mats och Britta. 1993 avled Tord efter en kort tids sjukdom och lämnade sin fru Birgitta som ensam ägare. Inge Persson anställdes som ny VD i en tid av finanskris och svag bilförsäljning. Trots den tuffa tiden valde Persson att rusta upp bilhallen för att vara redo när det ekonomiska tillståndet vände. Tack vare denna långsiktiga satsning, gott ledarskap och en stark tro på företaget fick Persson Småländska Bil att lyfta. Under denna tid expanderade även företaget till Vetlanda där Ackes bil blev en ny underåterförsäljare. 

00-talet Småländska bil etablerades i Vetlanda 


I samband med ägarbyte anställde företaget Björn Olofsson som ny VD. 2008 förvärvade företaget Ackes bil och expanderade officiellt till Vetlanda. Småländska Bil blev återförsäljare för Kia, ett av företagets nuvarande bilmärken. 

10-talet Småländska bil köpte upp Kalmar bilcentrum 


Med Kalmar i sikte förvärvade Småländska Bil Kalmar Bilcentrum 2014. År 2019 fick företaget en ny huvudägare. Det var fastigheten som först väckte entreprenören Anders Ömans intresse – men som den bilentusiast han är föddes snart idén om att förvärva hela verksamheten. Under 2019 blev Öman huvudägare i Småländska Bil, och samtidigt tillträdde Carl-Johan Bauge som ny VD och gick även in som delägare. Magnus Rydberg är platschef i Kalmar sedan 2019. 

20-talet Stora renoveringar och nyöppningar 


Ett strategiskt beslut att fokusera på person-och transportbilar togs och den sista lastbilen såldes 2021. Kalmar Bilcentrum blev officiellt en del av bolaget och bytte namn till Småländska Bil. Anläggningarna i både Vetlanda och Kalmar renoverades 2021 respektive 2024 och hade stora nyöppningar. Vi har även börjat skissa på ombyggnationen av anläggningen i Växjö. Arvin Mosalla blir platschef i Vetlanda 2021. I Kalmar hade det nya konceptet från Mercedes-Benz – MAR20X – införts som erbjuder kunder en exklusiv och minnesvärd upplevelse. I början av 2020-talet lanserades Småländska Bils nya moderna logo. 

I år firar vi 75-årsjubileum. Vi är stolta återförsäljare för Kia och Mercedes-Benz och har anläggningar i Växjö, Vetlanda och Kalmar. Tillsammans med våra 109 medarbetare omsätter vi 950 miljoner kronor om året. Det är en fördubbling av omsättningen på fem år.
Vi erbjuder idag dessa tjänster:
• Försäljning av nya och begagnade person-och transportbilar
• Serviceverkstad 
• Skadeverkstad 
• Glasverkstad 
• Däckverkstad 
• Däckhotell 

Publicerat den: